Przedstawam scenariusz zajęć otwartych dla rodziców przeprowadzonych w klasie pierwszej, których celem było zachęcenie uczniów do jedzenia owoców i warzyw jako głównego żródła witamin.
SCENARIUSZ OTWARTYCH ZAJĘĆ DLA RODZICÓW Temat zajęć: Jemy owoce i warzywa. Cel ogólny: zachęcenie uczniów do jedzenia owoców i warzyw ponieważ są one źródłem naturalnych witamin Cele operacyjne: Uczeń powinien: - wyróżniać głoski, sylaby, samogłoski i spółgłoski w wyrazach - rozpoznawać i nazywać owoce i warzywa - umieć bawić się w teatr - umieć wytworzyć radosną atmosferę podczas zabawy - współdziałać w sytuacjach zabawowych - dodawać i odejmować w zakresie 9 - układać działania do ilustracji - wiedzieć, że owoce i warzywa myjemy przed jedzeniem Środki dydaktyczne: Emblematy do inscenizacji i zabawy ruchowej, kaseta z piosenkami i podkładem muzycznym, kartoniki z działaniami, owocami, warzywami i liczbami, przetwory z owoców i warzyw, świeże owoce, kartoniki z napisami, kosz z napisem owoce, kosz z napisem warzywa, rozsypanka sylabowa
Metody pracy: inscenizacja, zabawa ruchowa, ćwiczenia praktyczne, obserwacja, rozmowa kierowana
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa
WPROWADZENIE Rozsypanka sylabowa: (na kartonikach w kształcie jabłek) Je my o wo ce i wa rzy wa (indywidualne i zbiorowe odczytanie) Inscenizacja wiersza „Na straganie” oraz piosenki „Urodziny marchewki”
Rozmowa na temat postaci występujących w wierszu i piosence. - Jakie postacie występują w wierszu i piosence? (ucz. wymieniają) - Jak możemy jednym słowem nazwać te postacie? (warzywa) - To były same warzywa. A teraz zobaczymy, czy potraficie rozpoznawać, czy to warzywo, czy owoc. Na tablicy umieszczone są plansze z działaniami matematycznymi oraz dwa kosze z napisem owoce i z napisem warzywa. Kto obliczy działanie i powie prawidłowy wynik, może odwrócić kartonik i zobaczyć, co jest na drugiej stronie. Należy powiedzieć czy to jest owoc czy warzywo i podać jego nazwę. Przeliczanie zbiorów warzyw i owoców i porównywanie. Liczenie sylab w nazwach owoców i głosek w nazwach warzyw.
Pogadanka nt. spożywania owoców i warzyw. - Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa ? - Gdzie jest najwięcej witamin? - Jakie owoce i warzywa są najzdrowsze? - O czym powinniśmy pamiętać jedząc surowe owoce i warzywa, i dlaczego?
**Mycie jabłka przed jedzeniem (uczeń myje i wyciera) (uzmysłowienie uczniom, że mycie to krótka chwila, a czysty owoc to uniknięcie bólu brzucha)
Świeże owoce i warzywa mają krótki okres do przechowywania. Jakie produkty mamy z warzyw i owoców i jak ten proces przetwarzania się nazywa? Wystawka produktów, przypinanie napisów ze sposobem przetwarzania.
Indywidualne i zbiorowe odczytanie podpisów - Kto powie, z czym kojarzą nam się te ilustracje? - Co robiliśmy niedawno na lekcji (kanapki z warzywami i surówkę z marchewki i jabłka) - Kto opowie, jak się robi taką surówkę? - Jakie warzywa używaliście do robienia kanapek?
Piosenka „Pac , gruszka do fartuszka”
Układanie kartoników z liczbami od największej do najmniejszej odwrócenie liczb, odczytanie hasła zabawy „Sałatka jarzynowa” podpis cegiełkami (czerwone samogłoski, niebieskie spółgłoski)
Zabawa „Sałatka jarzynowa” Dzieci bawią się wspólnie z rodzicami. Te same warzywa idą w parach do melodii, muzyka milknie, warzywa się mieszają. Sprawdzenie przez n-la czy dobrze są wymieszane.
Konkurs „Jaki to owoc” (rozpoznawanie po smaku, oczy zasłonięte)
PODSUMOWANIE
- Dlaczego powinniśmy jeść owoce i warzywa? Zaproszenie na owocowy deser (galaretki z owocami) wykonany przez dzieci. Opracowała: Ewa Gładki |